درباره مقاله با انقلاب آری…

همانطور که در نشریه جوانان کمونیست 487 اشاره کرده بودم، مقاله «با انقلاب آری…” در راستای بحثی داخلی در سایت خودنویس تالیف دیده شده بود که دبیران سایت، به علت آنچه که آن را ترویج و توجیح خشونت نام نهاده بودند، ابتدا از انتشار ان خودداری ولی بعد از گفتگوی من با نیک اهنگ کوثر،  با حذف بخشهایی از مقاله، ان را در سایت منتشر نمودند. من با نیک اهنگ کوثر، سردبیر سایت خودنویس در این باره که چرا مقاله ام منتشر نمی شود، گفتگویی داشتم که چند نمونه از آن را می بینید:

نیک اهنگ کوثر: سیاوش عزیز، این یکی از ایرادهای وارده بوده است:
”مردم حق دارند در برابر نیروی نظامی تا دندان مسلحی که با اولين جلوه‌هاى اعتراض کشتارشان می کند، حتی دست به اسلحه هم ببرند.”
همینطور پاراگراف‌های آخر که خشونت را توجیه می‌کنن

سیاوش شهابی: نیک اهنگ جان این نوشته من دفاع از انقلاب است. از نظر خیلیها انقلاب عین خشونت است. اینها فقط دارند عقیده سیاسی خودشان را بیان می کنند. اینکه من از انقلاب دفاع می کنم را که نمی شود گفت اسمش ترویج خشونت است. حرف من این است که مردم هم حق دارند وقتی در خیابان کشتار می شوند، انها هم اسلحه به دست بگیرند. حکم ندادم که مردم بروید اسلحه بدست بگیرید. این ترویج خشونت نیست. این دفاع از حق دفاع از جان است. کسی که این بحث را رد می کند، تنها دارد برخورد ایدئولوژیک و سیاسی خودش را بیان می کند. من در پاراگرافهای اخر خشونت علیه مردم را که توجیح نکرده ام. خشونت مردم علیه حکومتی که آنها را در خیابان کشتار می کند و علیه شان کهریزک راه انداخته توضیح می دهم.

مانده ام دوستانی که در خودنویس فعالیت می کنند، مرز بین ترویج خشونت و دفاع جمعی در برابر کشتار را چگونه توضیح می دهند.

نیک اهنگ کوثر: سیاوش عزیز، خودنویس را با این نگاه راه انداختیم که محلی برای تبادل نظر و کمک نفی خشونت باشد. من به همه کسانی که طرفدار خشونت انقلابی هستند احترام می گذارم، اما خودنویس را قرار نیست محل توجیه خشونت، حتی اگر هم منطقی باشد بکنیم. دبیران خودنویس با انتشار آن بخش ها موافق نیستند. می توان مخالف کشتار بود، اما خشونت هم نورزید.

و در ادامه نامه های دیگری بین ما رد و بدل شد که سردبیر سایت در نهایت، موافقت کرد با حذف بخشهایی از مقاله، آن را در سایت خودنویس منتشر کنند. این نوشته نه نقدی است بر تصمیم دبیران سایت خودنویس و نه عملکرد کلی آن. از آنجایی که مقاله «با انقلاب آری…” در دو سایت خودنویس و روزنه منتشر شده است، و تفاوتهایی بین هر دو نوشته وجود دارد،لازم دیدم توضیح دهم که چرا این تفاوتها وجود دارد. خوانندگان خود می توانند درباره عملکرد سایت خودنویس نظر دهند و برای این سایت نیز ارسال کنند.

.

مقاله ویرایش شده در سایت خودنویس /    مقاله  اصلی در سایت روزنه

.


پاسخی بگذارید

