ما و زندگی مجازی

من تلاش کردم لیست دوستان فیسبوکیم رو کم کنم. به این خاطر که می خواستم کسانی در لیستم باشن که حداقل بشناسمشون. شخصا ترس برم میداره وقتی یک غریبه روی پستهام کامنت میزاره یا لایکشون می کنه. یک دلیل دیگم این بود که خودم رو از یک عرضه کننده مطالب جالب در بیارم و اگر حرفی و یا نکته ای هست، به کسی بزنم که میشناسمشون و می تونم باهاشون حرف بزنم.

اما بعدا متوجه شدم که حتی با این کار وقت زیادی رو پای شبکه های اجتماعی می گذرونم. اونهم در حالیکه برای ارتباط ساده با هم خونه هام مشکل دارم. بیرون نمی ریم، با هم گپ نمی زنیم و به سختی موقع شام یا ناهار کنار همدیگه پیدامون میشه که اگر هم بخوایم کمی صحبت کنیم، هر کدام دنبال این هستیم فوری برگردیم پای کامپیوتر.

بنابراین تصمیم گرفتم برنامه ریزی مشخصی داشته باشم تا حضورم رو پای کامپیوتر و شبکه های اجتماعی حداقل سازماندهی شده تر کنم. اما هنوز یک مشکل وجود داشت، من یک گوشی هوشمند خریدم و حتی وقتی هم که پای کامپیوتر نبودم، اینبار انگشتام بودن که صفحات فیسبوک و تویتر و اپلیکیشنهای مخصوص کنترل پروژه رو بالا و پایین می کردن.

بنابراین چند روز پیش تصمیم گرفتم که اول اپ فیسبوک و مسنجرشو از رو گوشیم حذف کنم. در مرحله بعدی اپ مخصوص کنترل پروژه رو هم حذف کردم (هر چند این یکی بر خلاف اولی به شدت مورد نیاز بود) تنها به این خاطر که وقتی قراره تو دنیای مجازی نباشم، پس نباید باشم. باید کنار دوستان واقعیم باشم.

حالا این ویدیو رو یکی از دوستان گذاشته بود و متوجه شدم من در کشاکش بین دنیای مجازی و دنیای واقعی تنها نیستم. در واقع تکنولوژی امروز ما رو از خیلی مشکلات و مصائب خلاص کرده، اما داره به شدت انسانها رو به جزایری تنها تبعید می کنه. شخصا به اندازه کافی تا حالا در زندگیم تنها بودم و یا احتمالا در آینده هم خواهم بود، بنابراین بهتره از کوچکترین فرصتها در کنار کسانی که الان پیشم هستن و دوسشون دارم استفاده کنم.

حالا باید دنبال راهی باشم که شبها زودتر بخوابم و انقدر مشغول کارهای مختلف نباشم. کارهایی که خیلیاشون بیشتر بخاطر حضور در دنیای مجازی هست تا نیاز واقعی برای انجام دادنشون.

با دیدن این فیلم، داشتم به این فکر می کردم که دنیای ما نه تنها به شکل جدید از آموزش نیاز داره، بلکه سبک زندگی و برخورد با تکنولوژی باید بعنوان یکی از اصلی ترین مفاهیم آموزشی ما در بیان. در مورد تاثیر تکنولوژی بر زندگی انسان و رابطشون با هم، متن مفصلی رو دارم می نویسم.


پاسخی بگذارید

